ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM ZÁJMOVÉHO VZDĚLÁVÁNÍ PRO ŠKOLNÍ DRUŽINU
PŘI ZÁKLADNÍ ŠKOLE PŘEROV, TRÁVNÍK 27
1.
Identifikační údaje
RADOST, ÚSMĚV, ZÁBAVA, V DRUŽINĚ VŽDY VYHRÁVÁ.
Školní vzdělávací program školní družiny Základní školy Přerov,
Trávník 27
Název
školy: Základní škola Přerov, Trávník 27
Adresa
školy: Trávník 27, Přerov
IČO:
451 800 91
Předkladatel: ředitelka školy Mgr. Kamila Burianová
Telefon: 581 275 911
E
mail:
info@zstravnik.cz
Web:
www.zstravnik.cz
Zřizovatel: Statutární město Přerov, Přerov I – Město,
Bratrská 34
Telefon: 581 268 700
Platnost
dokumentu od 1. 9. 2016
2.
Charakteristika školní družiny
Školní družina je součástí Základní školy Přerov, Trávník 27.
Kapacita ŠD je 270 účastníků. Mohou ji navštěvovat zejména žáci
prvního stupně.
V současné době má 9 oddělení, ve kterých pracuje 9 vychovatelek.
Všechna oddělení se nachází v přízemí školy, 8 oddělení v kmenových
třídách prvních a druhých tříd, jedno oddělení je umístěno ve třídě,
která slouží pouze k činnosti ŠD. Všechna oddělení jsou vybavena
vhodným nábytkem, dvě oddělení mají k dispozici televizi s DVD
přehrávačem, tři oddělení mohou využívat interaktivní tabuli a jedno
je vybaveno osmi počítači připojenými k internetu.
Školní družina poskytuje žákům pohybové, sportovní, relaxační a
další aktivity, které rozvíjí jejich zájmy a nadání a podílí se také
na přípravě na vyučování. Nabízí žákům smysluplné využití času před
vyučováním, v době mezi vyučováním i po jeho skončení. Rozvíjí u
žáků samostatnost, pečlivost, posiluje rozvoj sebeobsluhy a zásad
společenského chování. Vede žáky k všestranné, účinné
a otevřené komunikaci.
Činnost žáků se ve ŠD uskutečňuje v oblasti pracovní, pohybové,
estetické, rekreační, odpočinkové, spontánní
a společenskovědní výchovy. Dochází k pravidelnému střídání činností
z těchto oblastí. Obsah jednotlivých oblastí zpravidla navazuje na
učivo vyučovacích předmětů a probíhá v souladu se školním
vzdělávacím programem naší základní školy.
V průběhu roku se opakovaně střídají akce, které si u dětí získaly
oblibu, jako například Dýňová strašidla, Karneval, Vánoční
a Velikonoční jarmark, Čarodějnice, Sportovní olympiáda, Čertovské
odpoledne. Dlouhodobě spolupracuje ŠD s Městskou knihovnou
a Střediskem volného času Atlas a BIOS.
Během celého roku vychovatelky budují kamarádské vztahů mezi dětmi,
vedou je k dodržování bezpečnosti a vztahu k věcem kolem sebe. Režim
ŠD navazuje na vyučování a časovou organizaci zájmových kroužků.
3.
Konkrétní cíle vzdělávání
Cíle vzdělávání ve ŠD vedou k naplňování cílů školního vzdělávacího
programu naší školy, utváří a rozvíjí klíčové kompetence
a naplňují jednotlivá průřezová témata. Snažíme se vychovat žáka
tak, aby měl, jak říká název školního vzdělávacího programu základní
školy „ S Trávníkem máš pro život zelenou“, otevřenou cestu do
dalšího života, aby se naučil vycházet s lidmi, vedle kterých žije,
byl tolerantní a empatický, aby si uvědomoval své dobré i špatné
vlastnosti, aby pochopil, jak se má chovat a našel si své místo ve
společnosti.
Volíme především takové
formy a metody práce, které vedou k naplnění těchto cílů:
1.
Rozvíjet kladné vztahy mezi žáky navzájem i mezi žáky a dospělými:
-
posilovat pozitivní vztah
žáků k okolí
-
učit žáky ohleduplnosti
-
vést žáky k toleranci
(přijímat lidi takové jací jsou, umět reagovat na jejich odlišnosti)
-
vytvářet motivující
prostředí
-
vést žáky k respektování
pravidel a hodnot
2.
Posilovat komunikační dovednosti:
-
rozvíjet slovní zásobu
-
naučit nejen vyjádřit
vlastní názor, ale také umět přijmout názor druhých
-
vést žáky k naslouchání
-
naučit žáky efektivně a
klidně řešit problémy
3.
Učit žáky smysluplnému využívání jejich volného času:
-
seznámit žáky s různými
možnostmi relaxace
-
nabídnout žákům různorodé
zájmové aktivity – sportovní (taneční, florbal, volejbal, pohybové
hry), výtvarné (keramika, výtvarné činnosti), počítačové, …
4.
Délka a časový plán vzdělávání
Školní vzdělávací program ŠD je sestaven na dobu jednoho
vzdělávacího cyklu, tedy na dobu pěti let, což umožňuje kreativně
reagovat na možné měnící se podmínky, reagovat na postupné plnění
cílů vzdělávání a přesouvat témata během dlouhodobé docházky žáků do
ŠD.
V rámci jednotlivých celků jsou činnosti ve ŠD plánovány v těchto
úrovních (všechny celky nemusí postihovat vždy všechny úrovně):
-
řízená, organizovaná
činnost podle týdenních plánů
-
příležitostné akce
zaměřené k vybraným tématům
-
průběžné působení
vychovatelek v rámci jednotlivých témat
5.
Formy vzdělávání
Vzdělávání ve ŠD má umožňovat žákům odpočinek i přípravu na
vyučování. Uskutečňuje se formou pravidelné výchovné, vzdělávací a
zájmové činnosti a nabídkou spontánních aktivit.
Pravidelná činnost je dána týdenním plánem každého
oddělení a nabídkou zájmových činností a útvarů.
Spontánní aktivity zahrnují veškeré individuální klidové
činnosti a spontánní hry, které probíhají v rámci ranní družiny,
tzv. koncové družiny, kdy jsou žáci jednotlivých oddělení spojováni,
a v době mezi vyučováním. Vychovatelky během těchto aktivit
zajišťují nejen bezpečnost žáků, ale také podněcují jejich vlastní
aktivity.
Odpočinkové a rekreační aktivity
chápeme jednak jako
klidové (poslechové), ale i aktivní (sportovní, tvořivé,..)
relaxační činnosti. Jejich úkolem je kompenzovat jednostrannou zátěž
během školního vyučování.
Příležitostné akce
většinou přesahují rámec jednoho
oddělení a jde většinou o výlety, exkurze, besídky a akce
organizované jinými subjekty.
Příprava na vyučování
neznamená vypracovávání
domácích úkolů během pobytu ve ŠD, ale patří sem činnosti, které
vedou k upevnění a rozvoji poznatků, jenž žáci získali během
školního vyučování.
Metody
práce, které uplatňujeme ve ŠD, jsou jednak klasické, ale i
aktivizující. Využíváme soutěže, kvízy, doplňovačky, sportovní hry a
soutěže, malbu, kresbu, koláž, mozaiku, tanec, zpěv, četbu,
dramatizaci, besedy, rozhovory, diskuzi, výstavy, exkurze, skupinová
i individuální práce, práce na PC, audioprojekce, videoprojekce a
další.
6.
Obsah a časový plán vzdělávání
Program ŠD je založen na zájmovém vzdělávání, na vzdělávání hrou, na
činnostech a prožitcích žáků. Umožňuje pracovat s tematickými celky,
jejichž realizace spočívá jak v řízených činnostech, tak i ve
využívání běžných životních situací a vzniklých příležitostí. Je
rozpracován tak, aby mohl postihnout individuální i věkové
zvláštnosti žáků a mohl být aplikován v konkrétních podmínkách
každého oddělení. Z nabízených činností je možno vybírat, kombinovat
a uskutečňovat dle aktuálních podmínek.
ESTETICKO – VÝCHOVNÁ OBLAST
Cíl:
Rozvíjet estetické vnímání a cítění žáků.
Kultivovat a rozvíjet výtvarné vyjadřování žáků, vést je
k chápání krásy kolem nás, rozvíjet jejich dobrý vkus.
Období |
Činnost |
Metody
práce |
Září
Říjen
Listopad |
-
Kresba našeho kamaráda
-
Malba hub
-
Sběr přírodních materiálů a práce s nimi (razítka,
koláže)
-
Malba draka s využitím různých výtvarných technik
(akvarel, tempera, otiskování rukou, zapouštění barev)
-
Práce s listy, míchání barev, otiskování
|
-
Rozvíjíme u žáků jemnou motoriku
a zručnost
-
Seznamujeme žáky s různými výtvarnými technikami
-
Umožňujeme žákům podílet se na výzdobě školy a školní
družiny, prezentujeme jejich práci při akcích pro rodiče
a veřejnost (jarmarky)
-
Rozvíjíme tvořivost a fantazii žáků
-
Učíme žáky pracovat ve skupině
-
Rozvíjíme kreativitu žáků
-
Využíváme žákovskou knihovnu, časopisy, výukové programy
-
Rozvíjíme cit pro barvy, učíme míchání barev, vytváření
nových barevných tónů a odstínů
-
Motivujeme žáky k činnosti
-
Využíváme plochy na školní zahradě
a školním hřišti
|
Prosinec
Leden
Únor |
-
Malba zimní tématiky, zimních sportů
-
Výtvarné ztvárnění čerta a Mikuláše
-
Práce na zimní a vánoční výzdobě školy a ŠD
-
Novoroční přání
-
Příprava karnevalové masky
|
Březen
Duben
Květen |
-
Malba na téma ptáci
-
Ilustrace k dětské knize, pohádce
-
Výtvarné ztvárnění planety Země
-
Kresba dopravních situací a dopravních značek
-
Malba jarní přírody (květiny, stromy)
-
Práce na velikonoční výzdobě školy
a ŠD
-
Přáníčka maminkám
|
Červen |
-
Malba křídami na chodník na různá témata (ZOO, louka,
mořský svět, pohádkové postavy)
-
Kresba zážitků za školy v přírodě, výletu
|
HUDEBNĚ – POHYBOVÁ OBLAST
Cíl:
Rozvíjet u žáků smysl pro rytmus, koordinaci pohybu při hudbě.
Prohloubit hudební cítění a dovednosti pomocí poslechu
hudby, zpěvu, recitace a hrou na jednoduché hudební a rytmické
nástroje.
Období |
Činnost |
Metody
práce |
Září
Říjen
Listopad |
-
Dechová cvičení
-
Správné držení těla
-
Rytmické hry
-
Zpěv lidových písní
-
Hudební hry
-
Nácvik nových písní a říkadel
|
-
Rozvíjíme v žácích pohybové dovednosti formou her, písní
a jednoduchých tanečků
-
Rozvíjíme smysl pro rytmus pomocí her, říkadel, hry na
rytmické nástroje
-
Nacvičujeme spojení pohybu s hudbou formou tanečních
her, písní s pohybovým doprovodem
a jednoduchých tanečků
-
Vedeme žáky kladnému vztahu k hudbě formou poslechu
hudby a zpěvu
-
Poskytujeme žákům prostor pro individuální i kolektivní
zpěv
-
Využíváme prostoru tříd, tělocvičny, atria i školní
zahrady a hřiště
|
Prosinec
Leden
Únor
|
-
Taneční hry
-
Zpěv koled a písní se zimní a vánoční tematikou
-
Pěvecké soutěže
-
Písně s pohybovým doprovodem
-
Karnevalové tance
|
Březen
Duben
Květen |
-
Prostorový pohyb
-
Taneční soutěže
-
Zpěv písní s ptačí a jarní tematikou
-
Velikonoční říkanky
-
Cviky obratnosti
-
Nácvik poskoků, druhů chůze a běhu
-
Cvičení při hudbě
|
Červen |
-
Poslech a zpěv písniček z pohádek
-
Zpěv táborových písní
|
PRACOVNĚ – TECHNICKÁ OBLAST
Cíl:
Rozvíjet u žáků jemnou motoriku.
Prohloubit znalosti a dovednosti při práci s již známými materiály.
Seznámit žáky s novými materiály a jejich možným využitím.
Vytvořit u žáků a rozvíjet pracovní dovednosti.
Období |
Činnosti |
Metody
práce |
Září
Říjen
Listopad
|
-
Nácvik práce s papírem – skládání, lepení, vytrhávání,
stříhání
-
Sběr a poznávání přírodních materiálů
-
Práce s přírodním materiálem – koláže, dýňová strašidla
-
Vyřezávání dýní
-
Práce s listy – koláž, frotáž, otiskování
-
Modelování a práce s keramickou hlínou
-
Kašírování (houby)
|
-
Ukazujeme pracovní postupy, pomůcky, materiály a výrobky
-
Motivujeme žáky k trpělivosti
a vytrvalosti
-
Vedeme žáky k dokončení započaté práce
-
Učíme žáky poznávat a pracovat se stále novými materiály
-
Upozorňujeme a dbáme na bezpečnost při práci s různými
materiály, pomůckami a nástroji
-
Motivujeme a podněcujeme fantazii, nápaditost a
originalitu žáky
-
Umožňujeme žákům tvořit dle vlastní fantazie
-
Rozvíjíme samostatnost a individualitu
-
Učíme žáky spolupracovat při kolektivní práci
-
Prezentujeme výrobky žáků před rodiči v prostorách školy
-
Prací s různými materiály rozvíjíme jemnou motoriku a
zručnost žáků
|
Prosinec
Leden
Únor
|
-
Čert a Mikuláš – zápich do květináče, kornout na bonbóny
-
Výroba vánočních ozdob a dekorací
-
Pečení ze slaného těsta
-
Zimní vystřihovánky, papírořez
-
Výroba svícnů
-
Vánoční a novoroční přání
-
Stavby ze sněhu
-
Výroba karnevalových škrabošek a masek
-
Prostorová práce – lepení z papírových krabiček – (hrad)
|
Březen
Duben
Květen |
-
Výroba jarní a velikonoční výzdoby školy a ŠD
-
Výroba kraslic a velikonoční dekorace – různé materiály
a techniky
-
Papírová koláž, fotokoláž ke Dni Země
-
Práce s korálky – navlékání, mozaika a zažehlování
-
Výroba přání ke Dni matek
|
Červen |
-
Výroba šperků z různých materiálů
|
PŘÍPRAVA NA VYUČOVÁNÍ
Cíl:
Rozvíjet u žáků paměť, logické myšlení, slovní zásobu, vyjadřovací
schopnosti a grafický projev formou her.
Vést žáky k samostatnosti, zodpovědnosti a aktivitě.
Učit žáky připravit si k práci potřebné pomůcky.
Období |
Činnosti |
Metody
práce |
Září
Říjen
Listopad |
-
Vypravování zážitků z prázdnin
-
Paměťové a logické hry
-
Četba a vypravování pohádek
-
Vědomostní kvíz
-
Didaktické hry
-
Omalovánky s početními úkoly
|
-
Rozvíjíme slovní zásobu, učíme se správnému vyjadřování
formou vypravování
-
Formou kvízu a didaktických her opakujeme učivo
-
Orientujeme se v číselné řadě, formou hry procvičujeme
početní úkoly – dle věku dětí
-
Procvičujeme logické myšlení formou řešení detektivních
příběhů
-
Procvičujeme a rozvíjíme řečové schopnosti
-
Čteme příběhy, učíme se říkanky
-
Rozvíjíme paměť, logické myšlení
a slovní zásobu pomocí řešení hádanek a kvízů
|
Prosinec
Leden
Únor
|
-
Ponaučení z pohádek
-
Vymýšlení a vypravování pohádek
-
Logické hry
-
Hádanky, křížovky
-
Stolní hry logické, paměťové – Pexeso, Ubongo, Lodě,
Piškvorky, Scrable
|
Březen
Duben
Květen
|
-
Vědomostní soutěž
-
Slovní hry – přesmyčky, slovní fotbal
-
Říkanky, jazykolamy
-
Dětské časopisy
|
Červen |
|
PŘÍRODOVĚDNÁ A VLASTIVĚDNÁ OBLAST
Cíl:
Učit žáky pozorovat přírodu kolem nás, všímat si změn v jednotlivých
ročních obdobích.
Vypěstovat a prohloubit u žáků kladný vztah přírodě, naučit žáky o
přírodu pečovat a přírodu chránit.
Období |
Činnost |
Metody
práce |
Září
Říjen
Listopad |
-
Vycházky v okolí školy
-
Vycházky do přírody, k Laguně
-
Návštěva výstavy hub
-
Kvíz o houbách
-
Pozorování změn v přírodě
-
Sběr listů a jiných přírodnin
-
Poznávání stromů
|
-
Orientujeme se v okolí školy
-
Pozorujeme změny, zbarvování listů, poznáváme stromy
-
Učíme se poznávat základní druhy hub
-
Upozorňujeme na bezpečnost na sněhu a ledu
-
Vedeme žáky ke kladnému vztahu k přírodě
-
Motivujeme žáky k ochraně přírody
-
Pozorujeme přírodu, učíme se poznávat rostliny i
živočichy
|
Prosinec
Leden
Únor |
-
Vycházky do zimní přírody
-
Povídání o péči o zvířata a ptáky v zimě
-
Doplňování krmítek
|
Březen
Duben
Květen |
-
Připomínáme si Den ptactva
-
Četba a encyklopedie
-
Kvízy a soutěže
-
Vycházky do parku Michalov
-
Připomínáme si Den Země
|
Červen
|
-
Vycházky k zahrádkám, k rybníku
-
Hádanky a křížovky
|
SPOLEČENSKOVĚDNÍ OBLAST
Cíl:
Vytváření a upevňování základních návyků společenského chování,
rozvoj umění komunikace a mezilidských vztahů.
Pěstování hygienických návyků a sebeobsluhy.
Období |
Činnost |
Metody
práce |
Září
Říjen
Listopad
|
-
Seznámení se s novými dětmi, utváření mezilidských
vztahů
-
Seznámení se se ŠD, orientace v prostorách školy
-
Učení se sebeobsluze a správnému stolování
-
Vytváření hygienických a společenských návyků
-
Dobré a špatné vlastnosti
|
-
Seznamujeme se s žáky formou komunikace a společenských
her, vytváříme si pravidla ŠD
-
Vytváříme klidné a podnětné prostředí, ve kterém se žáci
cítí bezpečně, umožňujeme odpočinek, relaxaci
a seberealizaci žáků v době před
a po vyučování
-
Vedeme žáky k ohleduplnosti, toleranci a zodpovědnosti
k sobě i k druhým
-
Motivujeme žáky k četbě – návštěva městské knihovny,
společná četba
-
Vycházky v okolí školy, seznamujeme se s pravidly
bezpečnosti pro chodce v silničním provozu
-
Učíme žáky udržování pořádku ve svém okolí a svých
věcech
-
Vedeme žáky k otevřené komunikaci
na daná témata
|
Prosinec
Leden
Únor |
-
Připomínání a udržování lidových tradic
-
Moudra a ponaučení z pohádek
-
Projev úcty k ostatním lidem
-
Upevňování kamarádských vztahů
-
Bezpečnost při zimních sportech
|
Březen
Duben
Květen
|
-
Utváření kladného vztahu dětí
ke knihám
-
Připomínání velikonočních tradic
-
Učení dopravních předpisů pro chodce
-
Udržování kázně a pořádku
|
Červen |
-
Vštěpování bezpečnostních pravidel při sportování
-
Ochrana a péče o zdraví
-
Nebezpečí při koupání a letních sportech
-
Nebezpečí a škodlivost drog
|
SPORTOVNÍ OBLAST
Cíl:
Rozvíjet pohybové dovednosti, obratnost, rychlost a pohotovost
pomocí pohybových her.
Všestranně přispívat k tělesné a duševní svěžesti žáků.
Rozvíjet a podporovat zdravou soutěživost v různých
sportovních oblastech.
Období |
Činnost |
Metody
práce |
Září
Říjen
Listopad |
-
Nácvik házení a chytání míče, míčové hry
-
Pochopení a dodržování pravidel
-
Hry s lanem
-
Cvičení obratnosti, závody družstev
-
Hod na cíl - kuželky, kruh, petanque
-
Nácvik obratnosti s využitím herních prvků na školní
zahradě
|
-
Vedeme žáky k dodržování pravidel a kázni
-
Učíme žáky zdravé soutěživosti, ale zároveň schopnosti
spolupráce
a vzájemné pomoci
-
Opakováním vedeme žáky k rozvoji pohybových dovedností
-
Využíváme prostory tělocvičny a atria
-
Činnost aktualizujeme vzhledem k počasí
-
Rozvíjíme rychlost a obratnost formou soutěží
v atletických disciplínách
-
Překonáváme projevy pohodlnosti nebo bojácnosti
některých žáků
-
Využíváme prostory školního hřiště, školní zahrady i
mimoškolní dětské areály
|
Prosinec
Leden
Únor
|
-
Hry a cvičení se švihadly
-
Soutěže a turnaje v míčových hrách
-
Hry na sněhu, zimní sporty
-
Pohybové a míčové hry v tělocvičně
a v atriu
|
Březen
Duben
Květen
|
-
Běh, skok z místa, trojskok
-
Chůze na chůdách
-
Hry a cviky se švihadly
-
Kopaná, vybíjená, basketbal
-
Závodivé hry družstev
-
Petanque
|
Červen |
-
Procvičení obratnosti na školní zahradě
-
Míčové a pohybové hry na školním hřišti
-
Sportovní olympiáda
|
7.
Podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
V naší ŠD jsme díky úzké spolupráci vychovatelek a učitelek
připraveni adekvátně pracovat se žáky se speciálními vzdělávacími
potřebami i rozvíjet talent nadaných a mimořádně nadaných žáků.
Naši školní družinu navštěvují žáci se speciálními vzdělávacími
potřebami, tedy žáci s přiznanými podpůrnými opatřeními i žáci
nadaní a mimořádně nadaní. Pro bezproblémový pobyt těchto žáků je
nutná již uvedená úzká spolupráce s vyučujícími, především
konzultace výchovně vzdělávacích metod, s výchovnou poradkyní,
metodiky prevence, ale také se zákonnými zástupci.
8.
Podmínky přijímaní uchazečů a podmínky průběhu a ukončení vzdělávání
Školní
družina je určena zejména pro žáky prvního stupně základní školy.
V případě velkého počtu zájemců je postupováno podle kritérií daných
směrnicí školy. O přijímání či vyloučení žáků rozhoduje ředitelka
školy (dle vyhlášky o zájmovém vzdělávání 74/2005 Sb.).
Žák může
být do ŠD přijat během celého školního roku (není-li naplněna její
kapacita) na základě řádně vyplněné a odevzdané přihlášky, jejíž
součástí je písemné sdělení zákonného zástupce o rozsahu docházky,
způsobu odchodu a uvolňování žáka. Přijetím do ŠD se pro žáka stává
docházka povinnou, vztahují se na něj veškerá práva a povinnosti ŠD,
která jsou specifikována ve vnitřním řádu ŠD. Žádost o mimořádné
uvolnění musí být předložena předem, a to písemnou formou s podpisem
zákonného zástupce.
Docházka
do ŠD může být ukončena během celého školního roku, vždy však na
základě písemné žádosti zákonného zástupce.
9.
Popis materiálních podmínek
Školní
družina je součástí Základní školy. Všechna oddělení se nachází
v přízemí školy, 8 oddělení v kmenových třídách prvních
a druhých tříd, jedno oddělení je umístěno ve třídě, která slouží
pouze k činnosti ŠD. Všechna oddělení jsou vybavena vhodným nábytkem
a koberci, 2 oddělení mají k dispozici televizi s DVD přehrávačem a
tři oddělení projektor s interaktivní tabulí. Jedno oddělení je
vybaveno 8 počítači s výukovými programy a připojenými k internetu.
Ke
sportovním aktivitám využívá školní družina nově zrekonstruované
školní hřiště a školní zahradu, vybavenou průlezkami
a šplhadly. V zimních měsících využívá 2 tělocvičny vybavené
sportovními pomůckami a náčiním, atrium a 2 pingpongové stoly. Dále
pro své činnosti využívá počítačovou učebnu, cvičnou kuchyňku a
žákovskou knihovnu.
Materiální vybavení jednotlivých oddělení školní družiny je na
standardní úrovni, žáci mají k dispozici stolní hry, hračky,
stavebnice a výtvarný materiál. Vybavení těmito pomůckami je
průběžně doplňováno. Všechna oddělení jsou dále vybavena
videotelefony, které slouží pro bezpečné vyzvedávání dětí rodiči.
Prostředí školní družiny je bezpečné, odpovídající hygienickým
normám. Respektuje estetická kritéria, na výzdobě se účastní žáci
školní družiny. Děti jsou vedeny k šetrnému zacházení s vybavením
školní družiny.
Stravování dětí probíhá ve školní jídelně, pitný režim zajišťuje
školní kuchyně.
10. Popis personálních podmínek
Všechny pedagogické pracovnice, které
pracují ve ŠD, mají předepsanou kvalifikaci. Své odborné vzdělání si
dále doplňují v akreditovaných kurzech i samostudiem. Jednají,
chovají se a pracují profesionálním způsobem v souladu se
společenskými pravidly
a pedagogickými a metodickými zásadami výchovně-vzdělávací činnosti
ve školní družině:
-
mají organizační schopnosti
-
umí jednat s žáky i rodiči
-
vytváří příznivé sociální klima
-
projevují vřelý vztah k žákům
-
dodržují bezpečnostní předpisy
-
prezentují výsledky své činnosti na veřejnosti
-
zvolenými aktivitami vzbuzují v žácích zájem o činnost,
rozvíjí pozitivní stránky osobnosti žáků
11.
Popis ekonomických podmínek
Provoz školní družiny je financován z prostředků zřizovatele
základní školy. Výše úplaty za poskytované služby je stanovena
zřizovatelem. Částka je od zákonných zástupců vybírána dvakrát
ročně. O snížení nebo prominutí úplaty, zejména v případě žáků se
sociálním znevýhodněním, rozhoduje ředitelka školy.
12. Popis podmínek bezpečnosti práce a ochrany zdraví
Školní družina vyhledává, zjišťuje a vyhodnocuje možná rizika
vyplývající z veškerých činností našeho zařízení a současně i
přijímá opatření k prevenci těchto rizik.
Žáci jsou na začátku roku a při každé nové činnosti seznamováni jak
s možnými riziky a následky činností, tak se správnými postupy. Jsou
poučováni o zásadách správného chování ve škole, na veřejnosti, a to
i v době prázdnin. Opakovaně jsou seznamováni s postupem při úrazu a
v případě požáru.
Zabýváme se nejen zajištěním bezpečnosti fyzické, ale také sociální
a emocionální. Žáci se učí zejména zásadám ochrany před
patologickými jevy, projevy diskriminace, nepřátelství či násilí,
jsou vedeni ke zdravému životnímu stylu.
Podmínky pro hygienické a bezpečné působení:
-
vhodná skladba zaměstnání s dostatkem relaxace i aktivního pohybu
-
vhodná struktura jednotlivých činností
-
vhodný stravovací i pitný režim
-
vhodné vybavení vzhledem k věkovým zvláštnostem a hygienickým
požadavkům
-
vhodný výběr pomůcek
-
výrazné označení nebezpečných prostorů i předmětů, jejich pravidelná
kontrola
-
ochrana žáků před úrazy
-
dostupnost prostředků první pomoci, kontaktu na lékaře
-
dovednost vychovatelek poskytovat první pomoc
Psychosociální podmínky:
-
vytváření příznivého sociálního klimatu – úcta, tolerance, empatie,
spolupráce, otevřenost a partnerství v komunikaci, spolupráce
jednotlivých oddělení, ale i ZŠ se ŠD
-
budování respektu k potřebám jedince i k jeho osobním problémům
-
posilování především takových činností, které mají pro žáky smysl a
vedou je k rozvoji praktických zkušeností
-
podporování motivujícího hodnocení s přihlédnutím k individuálním
zvláštnostem žáků a jejich pokroku, dostatečná zpětná vazba
-
ochrana žáka před násilím, šikanou a dalšími patologickými jevy
-
vytváření podmínek pro spoluúčast žáků na životě školní družiny
v oblasti plánování, vlastní činnosti i následném hodnocení
včasná informovanost žáků i jejich zákonných zástupců
13. Zveřejnění školního vzdělávacího programu
Školní vzdělávací program je k nahlédnutí v ředitelně i
sborovně školy. V elektronické podobě je zveřejněn na webových
stránkách školy.